Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Rette linjer og vinkler #2

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Rette linjer og vinkler #2

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Er ret i tvivl om dette, fordi det ændrer det eksempel fra teorien jeg følger en smule.

Billede

Billede

Intet er dette er rigtigt, men har bare fulgt eksemplet, det virkede ved en anden opgave men ikke her med de har værdier.

Billede

Det giver heller ikke meget mening. Der er noget galt.

Billede

Dette virker heller ikke.

Der står at facit er vinkel på 45 grader.

Jeg får åbenbart det rigtige resultat ved at gøre det på denne måde... Kom til at plusse i stedet for at minusse, selvom jeg tænkte at jeg gjorde begge dele. Det er fordi der i starten står at man skal plusse med 180, og til sidst skal man minusse med 180, det forvirrede mig totalt i den her, selvom jeg nemt kunne løse det i en anden opgave med samme metodik.

Billede
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Rette linjer og vinkler #2

Indlæg af number42 »

Skal vi lige prøve

Tan[v]= -2 giver v = -63,435 grader
Tan = 3 giver u = 71.5653 grader

Vinklen mellem linjerne er så 71.5663+ 63,435 = 135 grader
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: Rette linjer og vinkler #2

Indlæg af number42 »

Der er jo også den spidse vinkel 180-135 = 45
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Rette linjer og vinkler #2

Indlæg af JensSkakN »

Når to rette linjer skærer hinanden, danner de altid 2 vinkler. Det kan dog tænkes, at disse to vinkler er ens, nemlig hvis linjerne er ortogonale. Så er vinklen mellem de to linjer \(90^o\). men i andre tilfælde er de to vinkler forskellige, og summen af dem er \(180^o\). Man siger, at de er supplementære. Den vinkel, der er mindre end \(90^o\), er spids. og den anden er stump.
Du skal derfor bare beregne en tilfældig af vinklerne \(v\) mellem de linjer. Skulle den være mindre end 90, har du fundet den spidse vinkel, Er den større end 90, er den spidse vinkel mellem de to linjer \(180^o-v\).
Besvar