Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Skæring mellem linjer #2

Besvar
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Skæring mellem linjer #2

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Det er 2 forskellige former. Så jeg antager at man skal konvertere dem om til det samme for at få en 'fællesnævner'.

Der er 3 forskellige metoder til at finde koordinaterne til skæringspunktet i bogen:

Billede
Billede
Billede

Så 1 metode til hvis det er formen y = ax + b, og 2 metoder til hvis det er ax + by + c = 0.

Jeg tænker at det er muligt at konvertere dem enten til den ene eller den anden fællesnævner, så man kan bruge hvilken som helst metode?

Men er det altid muligt at bruge 'lige store koefficienters metode'? jeg mener bare, hvis jeg skal få -3x til at give 22x det kan jeg vel ikke, da 3 ikke går op i 22?

Substitutmetoden gælder vel også hvis man har en y = ax + b og en ax + by + c = 0? Fordi hvis man har 2x(ax + by + c = 0) så skal den ene jo alligevel laves om til y = ax + b?

Billede

Facit:

Billede

Det kunne ikke være mere forkert, fantastisk.

Jeg kan starte med at se at det skulle have været x = 1 og ikke x = -1, da jeg lavede fejl til sidst i ligningen, og når jeg putter '1' ind i y = -3x-5 så giver det -8 så stemmer det. Godt nok.
JensSkakN
Indlæg: 1207
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Skæring mellem linjer #2

Indlæg af JensSkakN »

hmmm
Det er ikke afgørende, at de to ligninger er på samme form.
Begge metoder kan bruges. (substitution og lige stor koefficienter)
Ordet 'fællesnævner' bruges ved addition og substraktion af brøker. Det er der ikke tale om her.
Når man kaver regnefejl, går det galt. Det er vist det, der er sket, og du har vist fundet regnefejlen. Så har du et spm?
Jeg løser de to ligninger to gange
\(y=-3x-5\) og \(22x+2y-6=0\)
Den sidste ligning divideres med 2: \(11x+y-3=0\)
Der substitueres \(11x+(-3x-5)-3=0 \implies 8x-8=0 \implies x=1 \implies y=-8\)

Nu prøver jeg i stedet med lige store koefficienter foran \(x\) uden først at dividere den ene ligning med 2.
\(22y=-66x-110\) og \(0=66x+6y-18=0\)
De to ligninger adderes, dvs, v.s. adderes med v.s. osv
\(22y=6y-110-18=6y-128\implies 16y=-128 \implies y=-8\implies x=1\)
DryWind4
Indlæg: 217
Tilmeldt: 16 jan 2021, 17:38

Re: Skæring mellem linjer #2

Indlæg af DryWind4 »

Billede

Hvordan får du x = 1 der? Er det fordi det at de går ud med hinanden er lig 1?
JensSkakN
Indlæg: 1207
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: Skæring mellem linjer #2

Indlæg af JensSkakN »

Nej.
Det er fordi, at jeg husker, at \(y=-3x-5\). Formelt set er det en fejl ikke at skrive det igen.
\(-8=-3x-5 \implies x=\frac {-8+5}{-3}=1\).
Besvar