Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

Forvirrende ÅOP

Besvar
Zantedeschia
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26 feb 2019, 13:52

Forvirrende ÅOP

Indlæg af Zantedeschia »

Hej,

Jeg prøver at forstå matematikken bag ÅOP beregninger, særligt på kviklån. Jeg kan godt se, at det hurtigt bliver misvisende, men jeg vil gerne prøve at forstå det lidt dybere. Jeg vil gerne bruge Turbolån som eksempel, fordi de har sådan en "slider", hvor man kan se forskellige beløb.

Hvis man optager et lån på 5.000 kr. som betales tilbage i 4 lige store bider af 1.918,92 kr., bliver ÅOPen 761,54 %.

Jeg har 2 spørgsmål, som jeg ikke matematisk kan få ind i formularen.

1. Hvis nu der i stedet var et oprettelsesgebyr på fx 1.000 kr., og renten var tilsvarende mindre, således så de 4. afdrag var PRÆCIS det samme (1.918,92 kr.), ville det så ændre ÅOPen? Nu den månedlige rente var lavere?

2. Hvis lånet havde en løbetid på 4 afdrag af 1.918,92 kr. som det har, men de aftalte at lånet blev GRATIS i renter efter 4 måneder, hvis det ikke var tilbagebetalt endnu, ville det så ændre ÅOPen?
ringstedLC
Indlæg: 624
Tilmeldt: 22 okt 2017, 18:05

Re: Forvirrende ÅOP

Indlæg af ringstedLC »

Velkommen på Webmatematik.

ÅOP er årlige omkostninger i procent. Altså alle udgifter vedr. lånet pr. år.
Om omkostningerne er renter, gebyrer eller hvad de ellers har fundet på, er fuldstændig ligegyldigt for ÅOP.

1. Med et startgebyr på 1000,- og de samme fire afdrag bliver ÅOP større. Renten kan ikke være lavere, når ydelsen er den samme.
Men hvis du mener, at startgebyret er indregnet i de fire ydelser, bliver omkostningerne de samme og derfor bliver ÅOP den samme.
2. Afdragene er de samme på den samme hovedstol, så ÅOP er uændret.
Besvar