Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

magnetisme - faradays induktionslov

Besvar
mads021g
Indlæg: 72
Tilmeldt: 18 aug 2017, 08:47

magnetisme - faradays induktionslov

Indlæg af mads021g »

Hej har følgende spørgsmål som jeg skal lave en video ud af:
Redegør kort for Faradays induktionslov, idet du inddrager relevante formler.
Jeg er gået pænt meget i stå
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: magnetisme - faradays induktionslov

Indlæg af number42 »

Faradays induktions lov handler selvfølgelig om induktion.
Det vil sige at man betragter typisk en lukket sløjfe af en leder. Det magnetiske felt som går igennem det areal som sløjfen omslutter vil frembringe en spænding i sløjfen hvis feltet ændrer sig. Den spænding kaldes den elektromotoriske kraft (af historiske grunde) Emf.
Det er ligegyldigt hvorfor feltet ændrer sig fx kan det være en magnet der bevæges eller en strøm i en anden spole der ændrer sig eller at sløjfen bevæges.

Matematisk så skal man finde den magnet fluks som går igennem det areal som sløjfen udspænder. Det gør man ved at udregne og summere magnetfeltets styrke i ethvert punkt over det relevante areal. Det er absolut nødvendigt at man har en lukket sløjfe ellers er der ingen Emf!

\(\Phi_B = \int_A B(r,t) \cdot dA\) hvor integralet tages over hele arealet A. Hvis feltet B er konstant over arealet så bliver integralet til B A forudsat B står vinkelret på arealet (derfor er \(B(r,t) \cdot dA\) skalarproduktet af feltet (som er en vektor) og areal elementet som også er en vektor der er normal vektor til dA. B er den magnetiske induktion og måles i Tesla

Det der skaber den elektriske spænding (ofte kaldt den elektromotoriske kraft) er ændringen af \(\Phi_B\)\(Emf = -\frac{d \Phi_B}{dt}\), Minus pga Lenz lov.

Gør vi det hele lidt forenklet så kan vi forestille os en spole som omfatter det magnetiske felt (hvis der er n vindinger bliver den elektromotoriske kraft n gange så stor) Vi kan styre magnetfeltet enten ved at bevæge en magnet eller ved at ændre strømmen i en anden spole. det er ligegyldigt om magneten bevæges elle om spolen bevæges eller ændringen skabes ved at strømmen i en anden spole ændres.

Derudover er du nødt til at stille et mere specifikt spørgsmål
mads021g
Indlæg: 72
Tilmeldt: 18 aug 2017, 08:47

Re: magnetisme - faradays induktionslov

Indlæg af mads021g »

Jeg tror jeg forstår det.
Ved ikke hvordan jeg skal præcisere spørgsmålet anderledes når det er den måde spørgsmålet er skrevet op på :)
mads021g
Indlæg: 72
Tilmeldt: 18 aug 2017, 08:47

Re: magnetisme - faradays induktionslov

Indlæg af mads021g »

Kan du evt forklare disse udregninger. mest den sidste del hvor de sætter Fm+Fe=0
Vedhæftede filer
125.JPG
125.JPG (97.4 KiB) Vist 4010 gange
number42
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 10 mar 2017, 12:11

Re: magnetisme - faradays induktionslov

Indlæg af number42 »

det er med lidt blandede følelser jeg kommenterer.
Grundlæggende er det du laver ikke fysik, I den forstand at det ikke er muligt at måle noget af det du beskriver.
Som jeg sagde før så er det centrale i alle Maxwells ligninger at der er tale om lukkede sløjfer. Det er altså ikke på nogen som helst måde muligt at måle det der bliver beskrevet.

Når man bevæger en ledning gennem et magnetfelt (som beskrevet) så er den eneste måde at måle hvad der sker at forbinde de to ender af ledningen fx til et par skinner som enderne glider på. Man kan så måle en spænding mellem skinnerne fordi dette vil skabe en lukket sløjfe. Og det at ledningen bevæger sig betyder at den sløjfe der skabes af ledning, skinner og forbindelse mellem skinnerne over måleinstrumentet ændrer areal selvfølgelig med det areal ledningen overstryger.

Når det er sagt så er det du gør, en ting der sikkert forventes af dig og i den henseende er det du har gjort udmærket. Det er, formoder jeg ,sådan noget som din lærer bilder jer ind at naturen virker. Det kan som sagt ikke bevises ud fra Maxwells ligninger som er fundamentet for emnet.

så OK for dit emne, men noget vrøvl.
Besvar