Velkommen til Matematikcenter online forum
Opret dig som bruger og få gratis adgang til Danmarks eneste gratis matematikhjælp for alle.
Har du allerede en bruger? Log ind her.

normalfordeling

Besvar
Sara H.
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04 apr 2020, 22:54

normalfordeling

Indlæg af Sara H. »

Hej
Jeg er i tvivl om delopgave b), som ses nedenfor. Opgaven er uden hjælpemidler, og jeg har løst den første ved at gøre som I ser nedenfor:
Vedhæftede filer
opgave 6 - uden hjælpemidler.PNG
opgave 6 - uden hjælpemidler.PNG (210.23 KiB) Vist 6141 gange
til opgave 6 delopgave a.PNG
til opgave 6 delopgave a.PNG (329.8 KiB) Vist 6141 gange
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: normalfordeling

Indlæg af JensSkakN »

Se svaret til MarieHansen 31. marts 21.16
Sara H.
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04 apr 2020, 22:54

Re: normalfordeling

Indlæg af Sara H. »

Hej igen
Jeg har læst svarene igennem, men kan stadig ikke forstå hvordan man i delopgave b) bruger graferne til at finde ud af, hvilke poser der varierer mest i vægt. Når der bliver skrevet det her svar: "Enig, men det er B, der varierer mest i vægt. Næsten alle poserne fra A ligger mellem 350 g og 550 g, 95%.
For A er de samme tal 250 g og 650 g", hvor fås tallene fra som her nævnes? Hvordan kan de aflæses på graferne?
Håber I kan hjælpe
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: normalfordeling

Indlæg af JensSkakN »

graf.png
graf.png (50.91 KiB) Vist 6067 gange
Her ser du, at for B ligger kun 3% under 350 g. Det betyder, at 94% ligger mellem 350g og 550 g, så de 95% er ikke helt præcise.
For A er det 245g til 555 g, så de er mere spredte.
Sara H.
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04 apr 2020, 22:54

Re: normalfordeling

Indlæg af Sara H. »

Det forstår jeg slet ikke. Jeg forstår ikke hvorfor du lige netop udvælger de aflæsninger, altså hvorfor er det netop interessant at kigge på de tal til at kunne vurdere hvilke der varierer mest i vægt? Og i øvrigt, er procent op ad y-aksen og vægten af pastaposer er på x-aksen?
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: normalfordeling

Indlæg af JensSkakN »

Det sidste spørgsmål først. JA
Jeg opdager nu, at jeg i mit sidste indlæg byttede om på A og B. Undskyld.
Du har ret i, at de 3% ekstreme til hver side og de 94% 'normale' er et ret vilkårligt valg. Man kunne også foretage andre valg, men det ville give samme resultat. Håber, det er ok nu.
Sara H.
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04 apr 2020, 22:54

Re: normalfordeling

Indlæg af Sara H. »

Kan du prøve at forklare det på en anden måde? Det der forvirrer mig mest, er aflæsningen på graferne, og er der en bestemt grund til at du kigger på 0,03 på y-aksen? Har ikke helt forstået det. Det forvirrer mig at du har skrevet nogle andre tal i svaret til MarieHansen? Jeg ved ikke hvilke jeg skal gå ud fra.
JensSkakN
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 17 mar 2020, 12:33

Re: normalfordeling

Indlæg af JensSkakN »

Der er den grund, at ved at vælge 0.03, så passede det netop med 100 g mindre end middelværdien.
Jeg var lidt mere omhyggelig, da jeg svarede dig end da jeg svarede Marie Hansen. Derfor er det de sidste tal, du skal stole mest på.
Hvis du stadig er forvirret, så spørg igen. Du har helt ret i, at de 3% er et tilfældigt, men fornuftigt, valg.
Sara H.
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04 apr 2020, 22:54

Re: normalfordeling

Indlæg af Sara H. »

Okay, det giver mening nu :) tak
Besvar